Podróż z niemowlakiem – jak się przygotować?

Długa podróż z niemowlakiem

Z własnego wyboru, bądź też z konieczności – wiele rodzin po upływie kilku miesięcy życia dziecka staje przed nie lada wyzwaniem – daleką podróżą z niemowlakiem. Powody ku temu są najróżniejsze: wyjazd do rodziny na święta, ferie, wyjazd wakacyjny, zmiana miejsca zamieszania. Jedno jest pewne – do kilku, czy kilkunastogodzinnej podróży z małym dzidziusiem należy się dobrze przygotować. Wielu rodziców obawia się długiej podróży ze swoją kilkumiesięczną pociechą, jednak odpowiednie przygotowanie się do podróży zminimalizuje poziom stresu zarówno u was, jak i u waszego dziecka.

Jak zaplanować podróż z niemowlakiem

Jeśli czeka nas kilkugodzinna podróż samochodem z małym dzieckiem, w miarę możliwości, warto wybrać godzinę wyjazdu zaraz przed długą drzemką naszego małego podróżnika – szum podczas podróży autem powinien sprawić, że dziecko będzie spać co najmniej tyle, ile zazwyczaj trwa taka drzemka w ciągu dnia. Jeśli natomiast nasz maluszek stwierdzi, że akurat tego dnia nie potrzebuje tyle snu, warto mieć pod ręką ulubione zabawki, aby wypełnić czas podróży. Nasza torba podręczna powinna zawierać wszystkie najważniejsze przedmioty: pieluszki, nawilżane chusteczki, woreczki na brudne pieluszki i inne śmieci, pieluchy tetrowe, podkład do przewijania, chusteczki higieniczne, krem przeciw odparzeniom, ubranko na przebranie (najlepiej 2 komplety). Dzięki odpowiedniemu spakowaniu torby podręcznej nie będziemy musieli zatrzymywać się aby znaleźć coś ważnego w bagażniku auta. Dziecko przewozimy oczywiście w foteliku, tyłem do kierunku jazdy i nie na przednim siedzeniu (nie wozimy dziecka na miejscu gdzie występują frontowe poduszki powietrzne, kurtyny boczne nie stanowią zagrożenia).

Wyjazd z niemowlakiem za granicę

Jeżeli planujemy podróż zagraniczną, pamiętajmy o wyrobieniu dowodu osobistego dla naszego dziecka, bądź paszportu – w zależności czy wybieramy się do jednego z krajów Unii Europejskiej czy też nie. Warto również udać się z niemowlęciem do pediatry, który je zbada i stwierdzi, czy nie ma przeciwwskazań do wyjazdu. Jeśli planujemy podróż samolotem z małym dzieckiem, warto spakować potrzebne kosmetyki dla dziecka w małych pojemnikach. Jeśli planujemy podróż na południe Europy, lepiej zrezygnować z miesięcy wakacyjnych, gdy panują tam bardzo wysokie temperatury - maluch znosi je jeszcze gorzej niż my! Zdecydowanie lepszym terminem na wyjazd w te rejony będą miesiące maj / czerwiec, lub wrzesień / październik - temperatury będą w tym czasie bardziej przyjazne :-)

Sposoby na nudę w podróży

Z naszą córką często podróżujemy w nasze rodzinne strony. Oznacza to około dwie godziny podróży samochodem. Nasze pierwsze wyjazdy miały miejsce gdy Zuzia miała 3 miesiące – wtedy zdarzały nam się wyjazdy raz na miesiąc lub 3 tygodnie. Obecnie, nasza córka ma półtorej roku i wyjeżdżamy średnio co dwa tygodnie aby odwiedzić dziadków. Nie wszystkie przejazdy autem upływają bezproblemowo – czasami mała dokazuje i nie ma ochoty spędzać dnia przypięta w fotelik. W takich sytuacjach w naszym przypadku najlepiej sprawdzają się zabawki i książeczki, które czytamy razem oraz śpiewanie ulubionych piosenek. Czasami po podróży mnie i męża boli gardło od śpiewania jej ulubionego repertuaru ;-).

Nasze doświadczenia

Mamy za sobą już dwie dłuższe wyprawy: jedną samochodem i jedną samolotem. Gdy mała miała 8 miesięcy wybraliśmy się samochodem do Budapesztu. Podróż z Warszawy podzieliliśmy na dwa dni – nocleg zaplanowaliśmy w połowie podróży tak, aby jednorazowy przejazd nie trwał dłużej niż 6 godzin. Oczywiście po drodze mieliśmy wiele przystanków, aby dać sobie i małej wytchnienie. Sama byłam przygotowana do karmienia małej piersią – ubrałam się w wygodne ubrania do karmienia. Powrót do Polski również rozłożyliśmy na dwa dni, dzięki czemu mała lepiej zniosła całą wyprawę - ewidentnie podobała jej się ta wycieczka! Z perspektywy czasu, myślę że to był idealny moment na taką wycieczkę, gdyż mała dużo spała i była zdecydowanie mniej mobilna niż obecnie gdy podróż powyżej dwóch godzin potrafi ją bardzo znudzić. W wieku czternastu miesięcy wybraliśmy się natomiast w podróż samolotem, która trwała 3 godziny. Na tą wyprawę, poza podobnym wyposażeniem jak do samochodu, zabrałam ze sobą dużo zabawek. Moim patentem na takie wyprawy jest zabranie nowej zabawki / książki, lub takiej, której mała dawno nie widziała - jej zainteresowanie nowym, czy też długo nie widzianym przedmiotem jest dużo większe. Nie raz słyszałam jak małe dzieci płaczą podczas lotu i ciężko je uspokoić, dlatego też postanowiłam zadbać o rozrywki dla mojej pociechy. Dodatkowo założyłam bluzkę do karmienia z suwakami, dzięki którym mogłam szybko przystawić dziecko do piersi podczas wznoszenia i opadania, aby mała mogła poprzez połykanie wyrównać ciśnienie w uszkach. Dzięki temu rozwiązaniu nie czułam się skrępowana obecnością obcych ludzi dookoła, gdyż suwaki zapewniają pełną dyskrecję podczas karmienia. Lot w obie strony przebiegł bez zarzutu, mała nie płakała i nie nudziła się, zrobiła sobie również drzemkę na piersi, dzięki czemu cała podróż upłynęła bardzo szybko.

Wiadomo, że każde dziecko jest inne i inaczej znosi długie podróże. W tym wpisie chciałam podzielić się z wami moimi doświadczeniami w tej kwestii – być może dla części z was będą one pomocne podczas planowania dłuższych wypraw z niemowlakami. Pamiętajcie, że wasze dobre samopoczucie podczas podróży wpływa również na samopoczucie waszych pociech, a co, jak nie wygodne ubranie ułatwiające karmienie piersią może tą podróż umilić? ;-)

podroż z niemowlakiem

wyjazd z małym dzieckiem

podróż z niemowlakiem

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu